Praca z domu staje się coraz bardziej powszechna i popularna. Nie dotyczy to jednak tylko freelancerów lub osób posiadających swój własny biznes. Wielu pracodawców pozwala swoim pracownikom działać w tak zwanym trybie home office w dni, gdy z jakiegoś powodu wolą lub potrzebują zostać domu. Nasuwa się zatem pytanie, jak urządzić takie domowe biuro, by praca przy nim była skuteczna, wygodna i komfortowa?
Domowe biura zwykle różnią się od pozostałych pomieszczeń – są ciemniejsze i poważniejsze. Tak przynajmniej było w domach i mieszkaniach naszych dziadków czy rodziców. Ten styl oczywiście ma swoich zwolenników, jednak nic nie stoi na przeszkodzie, by gabinet urządzić zgodnie z klimatem panującym w pozostałej części domu. Tworzenie zimnego biura-biblioteczki w żaden sposób nie pomoże Ci poczuć się w nim dobrze.
Jasne barwy pomagają nam się wyciszyć, odprężyć, zrelaksować i skupić. Urządzenie swojego biura właśnie w takiej kolorystyce to zatem dobry ruch, chociaż z tym wyciszaniem trzeba uważać, żeby nie zasnąć. Intensywne kolory, takie jak czerwień lub pomarańcz, pobudzają, jednak nie nastrajają twórczo – zbyt agresywne barwy będą nam tylko przeszkadzać w pracy.
Oczywiście, jak w każdym biurze, również w tym domowym kluczową rolę odgrywają meble. Krzesło i biurko powinny być wygodne i komfortowe, jednak skonstruowane tak, by w trakcie pracy zachować ergonomiczną postawę. To, że pracujesz w domu nie zwalnia Cię z konieczności dbania o swoje zdrowie – zainwestuj w dodatkowy monitor, podkładkę pod laptopa i naprawdę dobre krzesło – takie, na którym wygodnie wyprostujesz plecy i podeprzesz część lędźwiową. Z myślą o osobach pracujących w domu powstały specjalne pasy, które pilnują pracowników biurowych niczym legendarny już pajączek niesfornych uczniów. Wiedziałeś, że praca w pozycji siedzącej obciąża kręgosłup o 40% bardziej, niż stanie? I co, dalej chcesz oszczędzać na krześle?
Najbardziej klasycznym ustawieniem mebli w gabinecie jest postawienie biurka pod samym oknem. To całkiem logiczne, ponieważ naturalne światło jest znacznie zdrowsze i przyjemniejsze w trakcie pracy, niż sztuczne oświetlenie. Zastanów się jednak, czy widok za oknem nie jest ciekawszy, niż Twoja praca. Jeśli tak to istnieje ryzyko, że Twój wzrok będzie mimowolnie odrywał się od ekranu lub kartki papieru i przenosił w stronę szyby. Jeżeli masz wystarczająco silną wolę, by powstrzymać się przed spoglądaniem na ludzi wolnych od pracy, możesz śmiało przepchnąć biurko pod okno. Twoja silna wola robi z Tobą, co chce i łatwo się rozpraszasz? Rozważ montaż rolet zaciąganych od dołu. Ta niepozorna konstrukcja różni się od tradycyjnych rolet tym, że zasłaniają one nie górną, a dolną część okna. To rozwiązanie korzystne nie tylko dla pracusiów, którym trudno skupić uwagę na swoich zadaniach, lecz również dla osób mieszkających na parterze lub pierwszym piętrze – umożliwia bowiem odgrodzenie się od wścibskich spojrzeń sąsiadów i zachowanie prywatności, bez zasłaniania światła słonecznego.
Każdy spec od technik zapamiętywania przyzna, że dobre biurko to puste biurko. Rzecz jasna chodzi tu o blat – w szafkach i szufladach trzymaj, co dusza zapragnie. Powierzchnia powinna być jednak pozbawiona zbędnych szpargałów, bowiem tylko tak skupisz się na swoich zadaniach. Biurko do pracy wybierz na tyle duże, by wygodnie oprzeć na nim łokcie i swobodnie rozłożyć dokumenty czy laptopa. Duże znaczenie ma również ustawienie światła. Najlepsza lampka biurowa to ta, którą możesz ustawić równolegle do blatu – w ten sposób równomiernie doświetli książki czy dokumenty.
Kontenerki biurowe silnie kojarzą się z obskurnymi, metalowymi sejfami, do których klucze wiecznie się gubiły. Pewnie zaskoczy Cię informacja, że takie sprzęty na sprytnych kółkach wykonuje się również z drewna – a prezentują się one nie mniej elegancko, niż luksusowe meble. Kontenerek jest doskonałym rozwiązaniem, jeśli nie chcesz mieć w pokoju masywnego biurka, a zamiast niego wybierasz stół. Schowasz w nim dokumenty i artykuły papiernicze, zaś w razie potrzeby przyciągniesz do siebie jednym ruchem.
Wypełniając swoje domowe biuro przeróżnymi – oczywiście bardzo przydatnymi na co dzień – gadżetami, możesz niechcący zupełnie je zagracić i osiągnąć efekt nieprzyjemnego chaosu. Czy ten globus i trzynastotomowa encyklopedia są Ci naprawdę potrzebne? Wyrzuć zbędne graty, pozbądź się z gabinetu pamiątek rodzinnych i absolutnie nie traktuj go jako pomieszczenie, w którym trzymasz rzeczy, z którymi nie wiesz, co zrobić. Robienie z domowego biura swojego osobistego „Archiwum X” nie pomoże Ci ani w utrzymywaniu porządku, ani w skupieniu się na pracy.
Jeśli jedno z pomieszczeń w Twoim domu przejmuje rolę centrum dowodzenia, absolutnie nie możesz dopuścić do powstania w nim chaosu. Przestarzałe tryby polskiej biurokracji wciąż produkują niezliczone ilości dokumentów i papierów, z którymi zmaga się każdy właściciel firmy i osoba samozatrudniona. A jeśli coś ma się zgubić, to będzie to właśnie ta najważniejsza kartka. Właśnie dlatego wydziel w swoim domowym biurze miejsce na osobiste archiwum. Oczywiście, w tym celu najlepiej posłuży regał, na którym ustawisz dokładnie opisane teczki i segregatory. Jeśli Twoja działalność nie wiąże się z ogromnymi stosami dokumentów, pozostałe półki wypełnij przedmiotami niezwiązanymi z pracą, ale też niezwiązanymi z życiem prywatnym – na przykład kwiatami. W ten sposób zaprosisz do swojego gabinetu świeżość i odrobinę życia.
Praca z domu ma wiele zalet i decyduje się na nią coraz więcej Polaków. Nie bez znaczenia jest również rosnąca elastyczność pracodawców. Jednak każda pracująca z domu osoba przyzna, że niełatwo się skupić w domowych pieleszach. Aby ułatwić sobie to zadanie, stwórz proste, minimalistyczne biuro, w którym praca będzie łatwa i przyjemna.